Nejčastější mýty a omyly v ústní hygieně

Okolo hygieny ústní dutiny panuje řada různých mýtů. A zatímco některé z nich jsou spíše výmluvy pro občasné zanedbání ústní hygieny, některé mohou představovat významné riziko pro celkové zdraví. Přečtěte si náš článek o nejčastějších mýtech a zjistěte, jestli náhodou některému z nich také nevěříte.

Silnější čištění je důkladnější – mýtus č. 1

Mnoho lidí má za to, že čím silněji budou zuby při čištění drhnout, tím důkladněji je vyčistí. Stojí za tím pravděpodobně představa, že k odstranění zubního plaku a dalších nečistot, které se na zubech po celý den usazují, je potřeba vyvinout větší sílu a doslova zuby vydrhnout.

Někteří lidé z tohoto důvodu také volí zubní kartáčky s tvrdšími štětinkami, protože pak mají pocit lépe vyčištěných zubů. Výsledkem je jen to, že se kartáček při nadměrnému tlaku při čištění rychleji třepí a je potřeba ho častěji vyměňovat za nový.

Šetrnější čištění je ve skutečnosti lepší

Když budete zuby dlouhodobě čistit příliš drsně, můžete jim jen uškodit. Zvýšený tlak může poškodit sklovinu a dásně, což vede k citlivosti a ustupování dásní. Ideální je proto zvolit zubní kartáček s měkkými nebo extra měkkými štětinkami a čistit zuby jemně. I když se to tak nemusí na první pohled zdát, i jemným tlakem je vyčistíte dostatečně.

Ústní voda nahradí čištění zubů – mýtus č. 2

Vypláchnutí ústní vodou vaše ústa rychle osvěží, což může v některých lidech vzbuzovat pocit, že je ústní dutina zároveň dostatečně čistá. Přispívá k tomu i fakt, že ústní voda má obvykle antibakteriální vlastnosti a při důkladném vykloktání se dostane i do hůře přístupných míst, která jsou pouhým kartáčkem náročná na vyčištění.

Ústní voda ve skutečnosti nestačí

Vyplachování ústní vodou je klíčovou součástí hygieny ústní dutiny. Dokáže odstraňovat bakterie zbylé po čištění a osvěžovat dech. Na rozdíl od zubního kartáčku a zubní nitě ale neodstraňuje zubní plak a další usazeniny, kterých se můžete zbavit pouze mechanicky.

Používání zubní nitě není nutné – mýtus č. 3

Velká část lidí, kteří jsou přesvědčeni o tom, že dodržují přísnou ústní hygienu, nepoužívá zubní nit a mezizubní kartáčky. Někteří si dokonce myslí, že nit je vhodná především k odstraňování jídla uvízlého mezi zuby, a ne k pravidelnému používání. K tomu přispívá i fakt, že po použití zubní nitě nepociťují tak znatelný rozdíl jako po vyčištění zubů klasickým kartáčkem nebo vypláchnutí ústní vodou.

Čištění mezizubních prostor je zásadní

Zubní nit nebo mezizubní kartáček dokáže odstranit zubní plak a nečistoty z mezizubních prostor a oblastí podél linie dásní, které jsou jinými způsoby nedosažitelné. Zanedbávání této části zubní hygieny tak může mít stejné následky, jako kdybyste plak neodstraňovali z viditelných ploch zubů – vznik zubního kazu, rozvoj onemocnění dásní a podobně.

Žvýkačky brání zubnímu kazu – mýtus č. 4

Podobně jako vypláchnutí ústní vodou i žvýkání žvýkačky dokáže ústa osvěžit a vytvořit dojem čistšího prostředí. Do určité míry navíc zuby „čistí“ i mechanicky, což tento pocit jen podporuje. K tomuto přesvědčení přispívají do určité míry i sami výrobci, kteří právě účinnost žvýkaček bez cukru v prevenci zubního kazu často zveličují.

Žvýkačky jsou účinné, ale ne tolik

Na žvýkačkách bez cukru není nic špatného. Ba naopak, tím, že podporují produkci slin, které pomáhají neutralizovat kyseliny a odplavovat částečky potravy, do určité míry skutečně pomáhají. Pokud nemáte možnost vyčistit si po jídle zuby, mohou být nápomocné. Pravidelné čištění zubním kartáčkem a zubní nití ale nahradit nemohou.

K zubaři se chodí jen s problémem – mýtus č. 5

Řada lidí je přesvědčena, že k zubnímu (a často také k jakémukoliv jinému) lékaři se chodí zásadně až ve chvíli, kdy se objeví problém. To, že se někteří návštěvy stomatologa přímo obávají a že stomatologické zákroky nejsou vždy stoprocentně hrazeny ze zdravotního pojištění, k tomu samozřejmě jen přispívá.

Pravidelné prohlídky jsou velmi důležité

Pravidelné návštěvy u zubaře jsou velmi důležité, i proto na ně máte nárok ze zdravotního pojištění. Některé zdravotní problémy v ústní dutině, například zubní kaz, se navíc v počátcích nemusí navenek nijak projevovat. Pokud byste se k lékaři vydali až ve chvíli, kdy začnete pociťovat bolest, mohou už být v pokročilém stádiu. Nemluvě o tom, že včasným zásahem můžete ušetřit čas, starosti i peníze, které by vás závažnější problémy v ústní dutině mohly stát.

Ideální je čistit zuby hned po jídle – mýtus č. 6

Pokud rádi udržujete svá ústa čistá, možná máte tendenci čistit je po každém jídle. Na tom nemusí být nutně nic špatného, obzvlášť pokud používáte měkký zubní kartáček. Problém ovšem může nastat, pokud si zuby čistíte okamžitě poté, co dojíte. V tu chvíli, zejména po konzumaci kyselých potravin, je zubní sklovina ovšem dočasně změkčená a náchylnější k poškození.

Ve skutečnosti je lepší počkat

Pokud si chcete po jídle vyčistit zuby, doporučuje se alespoň 30 minut počkat. Sliny mezitím kyseliny neutralizují a remineralizují sklovinu, takže se poté nemusíte obávat jejího narušení.

Bílé zuby jsou vždy zdravé – mýtus č. 7

Spousta lidí se v oblasti zdraví ústní dutiny orientuje jednoduše podle toho, co je navenek vidět. Mají za to, že případné problémy se vždy projeví, ať už bolestí, nebo změnou vzhledu chrupu. Esteticky dobře působící zuby, tedy ideálně rovné a bílé, jsou proto pro mnohé známkou stoprocentního zdraví.

Bílé zuby mohou skrývat problémy

Bílé zuby sice mohou na první pohled vypadat dobře, ale neznamenají nutně perfektní zdraví ústní dutiny. Některé zubní problémy, jako je eroze skloviny, zubní kazy a onemocnění dásní, nemusí být na pohled vůbec viditelné, přestože se v ústech nacházejí. Také umělé bělení zubů dokáže zakrýt případné diskolorace a nevzhlednosti – to ale neznamená, že vyřeší zdravotní potíže. Jediným ukazatelem zdraví zubů jsou proto preventivní prohlídky u zubního lékaře.

Nezáleží na tom, kdy si čistíte zuby – mýtus č. 8

O tom, že byste si zuby měli čistit dvakrát denně, jste určitě slyšeli. Někteří lidé ale příliš neřeší konkrétní načasování čištění. Večer si tak například čistí zuby před druhou večeří, případně úplně vynechávají ranní čištění z přesvědčení, že když přes noc nic nejedli, není důvod zuby čistit.

Na čase čištění záleží

Kromě toho, že byste zuby měli čistit dvakrát denně, je potřeba pamatovat si také to, že by to mělo být ráno a večer, po dobu dvou minut. Ráno je totiž potřeba odstranit ze zubů plak a bakterie, které se na nich nahromadily přes noc (a to i v případě, že jste od posledního čištění nic nejedli). Velmi důležité je večerní čištění, a to těsně před spaním a po konzumaci jídla. V noci, kdy se zpomaluje produkce slin, jsou totiž zuby ještě o něco náchylnější na působení bakterií a kyselin, které je poškozují.

Malé děti nepotřebují čištění zubů – mýtus č. 9

Překvapivě častým zlozvykem je také zanedbávání ústní hygieny u miminek a malých dětí. Je to způsobeno přesvědčením, že když mléčné zuby stejně časem vypadnou, není potřeba jim věnovat takovou péči. Nepomáhá ani fakt, že rodiče musí menším dětem s ústní hygienou hodně pomáhat, což není vždy úplně plynulá záležitost.

Čištění u dětí je stejně důležité jako u dospělých

Mléčné zuby jsou ke vzniku zubního kazu náchylné stejně jako ty trvalé, a s čištěním zubů je proto nutné začít hned, jak se objeví první zub. Problémy s ústní dutinou se navíc z dětství mohou táhnout až do dospělosti. Pokud mléčný zub například vlivem kazu vypadne předčasně, ostatní zuby v ústech se budou snažit přesunout do tohoto prostoru a blokovat správný růst stálého zubu. To může vést k nesprávnému nastavení skusu.

Přečtěte si také: 5 tipů, jak naučit děti správným návykům v péči o zuby

Důležitým aspektem je i to, že děti od rodičů získávají základní hygienické návyky, a zanedbávání ústní hygieny v dětství tak může vést k podobnému chování v dospělosti.

Onemocnění dásní ovlivňuje pouze ústa – mýtus č. 10

Když už problémy v ústní dutině vzniknou, považují je mnozí pouze za problémy ústní dutiny. I když je všem jasné, že zubní kaz může mít souvislost s onemocněním dásní, mnozí tyto potíže považují za lokální, především estetický problém.

Onemocnění dásní může ve skutečnosti být zdraví nebezpečné

Onemocnění dásní, známé také jako paradentóza, může mít poměrně rozsáhlý vliv na vaše celkové zdraví. Podle mnohých výzkumů totiž souvisí s  různými systémovými onemocněními, včetně srdečních chorob, cukrovky, infekcí dýchacích cest a komplikací v těhotenství. Neléčené onemocnění dásní přispívá k šíření bakterií do celého těla a způsobuje systémové záněty. Zdaleka tak nejde jen o estetickou nepříjemnost.

Otevřít chat
1
Scan the code
Dobrý den👋
Jak Vám můžeme pomoci?